Årets største tømmermandsdag var igår. Og for mange danskere er årets første dag lig med tømmermænd, skihop, statsministerens nytårstale – og pizza, som er danskerne favorit-takeaway. 64 procent af de takeaway-spisende danskere, der bestiller mad online vælger den nemme løsning én eller flere gange om måneden. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra Eniro, der samtidig afslører en række forskelle på mænds og kvinders takeaway-vaner på nettet.
Det er dagen derpå. Hovedet værker, du er sulten og butikkerne er lukkede. Så kan det være bekvemt at bestille tømmermandsmaden over nettet. Hver fjerde dansker bestiller i dag takeaway på nettet. Og 64 procent af de danskere, der bestiller takeaway online gør det én eller flere gange om måneden, viser en befolkningsundersøgelse fra Eniro. Og storfavoritten er pizza. Det bestiller 36 procent af danskerne oftest. Den næste ret på listen er burgeren, som 11 procent ofte bestiller, og på tredjepladsen ligger den traditionelle grillmad. 10 procent af danskerne vælger nemlig tit grillkylling, hotdogs eller pommes frites.
”Efter nytårsfesten er det fristende at bestille aftensmaden over nettet og få den leveret lige til døren, og i dag er der jo også mange muligheder for at finde gode restauranter i lokalområdet og få takeaway leveret derfra. Mange spisesteder gør en målrettet indsats for at være søgbare på nettet og gøre information om menu og pris tilgængelig online, så derfor er det ikke overraskende, at en stor del af danskerne benytter sig af mulighederne af og til,” siger Stefan Kercza, der er koncernchef hos Eniro.
Kvinder er til sushi, mænd er til grillmad
Mændene ligger klart forrest, når det handler om, hvor ofte menuen står på takeaway. 72 procent af de mænd, der bestiller takeaway over nettet, gør det én til flere gange om måneden. For kvinderne er det samme tal kun 57 procent. Samtidig er der forskel på kønnene i forhold til typen af takeaway. Dobbelt så mange kvinder som mænd bestiller fx sushi. Det gør nemlig 11 procent af kvinderne, men kun fem procent af mændene. Omvendt er mændene foran, når det drejer sig om kebab og grillmad.
København er kongen af takeaway på nettet
Der er også en række forskelle på takeaway-vanerne rundt omkring i landet. Generelt ligger hovedstaden forrest. 48 procent af københavnerne bestiller takeaway over nettet, og det er flere end i resten af landets regioner. Dog er Østjylland landsmester i pizzabestilling. 41 procent af østjyderne bestiller nemlig ofte pizza over nettet. Tilsvarende er Fyn det sted, hvor flest bestiller indisk mad, mens Nordjylland ligger bagerst med den største andel indbyggere, der aldrig bestiller takeaway over nettet. Det gælder for hele 64 procent.
”Tallene tyder på, at der er hold i fordommen, som mange har om, at det mest er mændene, som ikke gider at gå i køkkenet. Når det samtidig er københavnerne, der ligger forrest i statistikken, handler det sikkert også om, at der i hovedstaden er rigtig mange forskellige restauranter, som har gjort sig synlige på nettet, og hvor det er muligt at bestille et bredt udvalg af lækker mad,” siger Stefan Kercza.
Fakta: Danskernes køb af takeaway på nettet
- 41 procent af danskerne bestiller takeaway på nettet.
- 64 procent af de danskere, der bestiller takeaway online gør det én eller flere gange om måneden. Det gælder for 72 procent af mændene og 57 procent af kvinderne.
- På listen over danskernes favorit-takeaway står pizza øverst med 36 procent. Så kommer burger (11 procent), grillmad (10 procent), sushi (8 procent) og kebab/falafel (6 procent).
- 48 procent af københavnerne bestiller takeaway over nettet. Derefter kommer Østjylland med 45 procent og Vestjylland med 43 procent.
Østjylland er den region, hvor den største andel af befolkningen ofte bestiller pizza (41 procent), mens Fyn er den landsdel, hvor den største andel ofte bestiller indisk mad (9 procent). København ligger forrest inden for en række andre typer af takeaway som fx sushi, thaimad og vietnamesiske retter, mens Nordjylland har den største befolkningsandel, som aldrig bestiller takeaway på nettet (64 procent).
Om undersøgelsen
Undersøgelsen om produktsøgning og produktkøb er af Eniro Danmark i perioden fra den 26. september til 8. oktober 2014. Data er indsamlet gennem Epinions befolkningspanel, hvor i alt 2.009 personer har deltaget. Data er vejet i forhold til alder, køn, region og uddannelse, så undersøgelsen er at betragte som repræsentativ i forhold til den danske befolkning.
Om Eniro Danmark A/S
Eniro er en søgevirksomhed, som indsamler, filtrerer og organiserer lokal information. Vores vækst drives af brugernes øgede mobilitet og multiscreen-anvendelse, hvor vi ligger i forkant med moderne teknologiske løsninger. I mere end 100 år har Eniro hjulpet mennesker med at finde lokal information og virksomheder med at finde kunder. I dag er det en multiscreen-løsning – vores brugere søger informationer på smartphones, tablets og desktop-computere. Mobilannoncering er den hurtigst voksende del af Eniros forretning. Eniro giver dig en smart genvej til det, du søger, hvor end du er eller skal hen.
Eniro er én af de største lokale søgevirksomheder i Norden. Eniro-gruppen har ca. 2.500 ansatte og har været noteret på Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2013 var Eniros omsætning på 3.660 mio. SEK. Mere end 80 procent af Eniro-gruppens omsætning kommer fra digitale kanaler. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Læs mere på www.enirogroup.com.
Eniro Danmark udgiver blandt andet online- og mobilsøgetjenesterne Krak, Proff og De Gule Sider samt Mostrup Vejviser, Den Røde Lokalbog og Kraks Kortbøger. I Danmark har Eniro ca. 340 ansatte.