Det grønne ernæringsmærke med nøglehullet bliver sjældent sat på varer, hvor det ikke hører hjemme
Nøglehulsmærket er efter fem år i butikker og på restauranter kendt af de fleste danske forbrugere.
Nu viser en stikprøvekontrol, som Fødevarestyrelsen har gennemført hos godt 100 butikker og virksomheder, at de stort set alle har helt styr på hvilke fødevarer, de kan markedsføre med det grønne nøglehul.
Ud af i alt 116 besøgte virksomheder var det kun i fire tilfælde nødvendigt, at indskærpe reglerne for, hvornår eksempelvis salt og fedtindholdet i en færdigret er tilstrækkeligt lavt til, at virksomheden kan smykke varen med det fællesnordiske ernæringsmærke.
-Der er ingen tvivl om, at den meget høje tillid, vi ved der er til mærket hos forbrugerne, står og falder med, at butikkerne har helt styr på mærknings- og markedsføringsreglerne. Kontrolkampagnen viser glædeligt, at forbrugernes tillid er velbegrundet og at de kan stole på mærket, siger kontorchef i Fødevarestyrelsen, Else Molander.