Kvalitet, udvalg, friskhed og ikke mindst engageret personale sikrer føtex årets Frugt- og Grøntpris for landets bedste frugt- og grøntafdeling. Prisen blev uddelt på Fødevaredagen, hvor fødevarebranchens bedste hædres.
Når forbrugerne skal pege på den altovervejende grund til at vælge et supermarked frem for et andet, så findes svaret i de friske jordbær, de gode æbler og den økologiske salat. Kvaliteten af en butiks frugt- og grøntafdeling er nemlig den væsentligste grund til at vælge et specifikt supermarked for de danske forbrugere.
I år går årets Frugt- og Grøntpris for landets bedste frugt- og grøntafdeling i et supermarked til føtex. Prisen blev uddelt på Fødevaredagen, hvor fødevarebranchens bedste hædres, og det er en pris, som føtex-direktør, Thor Jørgensen, er meget glad for at vinde:
– Vi arbejder benhårdt på at have de allerbedste frugt- og grøntafdelinger i vores varehuse, og vi har gennem det seneste år styrket både vores kvalitet og udbud markant. Og i det hele taget arbejdet på at gøre vores frugt- og grøntafdelinger til noget, kunderne vælger os til på eller vælger at køre efter. Derfor er vi meget glade for årets Frugt- og Grøntpris, siger Thor Jørgensen.
Fokus på økologi og lokale leverandører
føtex har blandt andet styrket udvalget af frugt- og grønt indenfor økologi, hvor i det seneste år er tilføjet en række nye økovarianter, så føtex nu er den landsdækkende kæde, som har det største økologiske sortiment.
føtex har også øget sit samarbejde med lokale og regionale leverandører, som føtex køber direkte fra, så kunderne altid kan finde lokale råvarer, som også passer til sæsonen. Herudover har føtex investeret i nyt og lækkert inventar, der skal løfte oplevelsen i de enkelte frugt- og grøntafdelinger.
– Kunderne prioriterer frugt- og grøntafdelinger højt, og vi skal derfor evne at ramme både den kvalitet og det udbud, de ønsker. Vi har gennem det seneste år tilført et stort antal økologiske varer, ligesom vi har et bredt udvalg af lokale råvarer, som mange kunder efterspørger, siger Thor Jørgensen og følger op:
– Derfor er frugt- og grønt et stærkt fokus for os i alle vores varehuse. Vi kan se, at kunderne bliver stadigt mere tilfredse med vores frugt- og grøntafdelinger, og vi har mange nye tiltag på vej, eksempelvis endnu større friskhed, fokus på sundhed og introduktion af helt nye varer, så vi kan fortsætte den positive udvikling i samtlige varehuse.
Passionerede eksperter
Frugt- og Grøntprisen blev uddelt til føtex på Nørrebro i København, hvor også det dedikerede og passionerede personale blev fremhævet, da prisen blev overrakt på Fødevaredagen.
– Der er ingen tvivl om, at vi er meget stolte over at vinde prisen i føtex for det viser, at vi er nummer et på frugt og grønt, som vi gerne vil være. Vores frugt- og grøntafdeling skal hver dag fremstå frisk og lækker, ligesom vi forsøger at have en frugt- og grøntafdeling, der adskiller sig ved at være innovativ og give kunderne inspiration til nye foodtrends, siger Alexander Hansen Fridtjofsen, der er frugt- og grøntchef i føtex på Nørrebro.
– Men det, der motiverer allermest, er den feedback, som vi får fra vores kunder på daglig basis. Frugt- og grønt er den væsentlige del af indkøbsoplevelsen, og vi har altid en god dialog med kunderne, der både har ideer og gode råd. Og vi er glade for, at den ros, som vi heldigvis ofte får. At den nu bliver fulgt op med årets Frugt- og Grøntpris er bare utrolig dejligt, siger Alexander Hansen Fridtjofsen.
Frugt- og Grøntprisen uddeles af Landbrug & Fødevarer med Dansk Gartneri, Produktionsafgiftsfonden for Frugt- og Gartneriprodukter og Foreningen Plan Danmark som partnere.