Hos Highland Park har man altid været stolte over at adskille sig fra andre skotske single malt-whiskyer – både hvad angår smag og præg. Fremover vil Highland Park også skille sig ud fra mængden ved allerførste øjelast: Destilleriet løfter nemlig nu sløret for en helt ny brandidentitet, der går endnu tættere på Orkney-øernes vikingehistorie.
Orkneys historie kan dateres tilbage til 800 e.v.t, da øerne var under dansk-norsk herredømme og blev regeret af vikingerne. Selvom Orkney allerede i 1468 blev indlemmet under det skotske flag, føler øboerne – eller orcadianerne, som de kaldes – stadig nært slægtsskab til vikingearven, og hver tredje orcadianer kan spore sit DNA tilbage til vikingerne. Siden Highland Park blev grundlagt i 1798, er den verdensberømte single malt blevet fremstillet af moderne vikingeefterkommere, og destilleriet fejrer stadig den dag i dag de stolte skandinaviske rødder.
Jason R. Craig, Brand Director, siger:
“Æsken på butikshylden eller flasken bag baren er for mange whisky-fans det første møde med Highland Park. Så det var vigtigt for os at skabe en emballage, der fremhævede vores vikingearv og dermed, hvorfor vi er ’The Orkney Single Malt with Viking Soul’, som vores tagline lyder.”
“Inspirationen til designet stammer fra den historiske stavkirke i den lille norske by Ornes, der er på UNESCOs Verdensarvsliste. Stavkirken er udsmykket med detaljerede, snørklede udskæringer i træet – en ornamentik, vi var sikre på, ville se fantastisk ud på glasflasken. Resultatet er en smuk, præget flaske med illustrationer, der afspejler den gamle vikingelegende om en modig løve fastlåst i hård kamp mod det ondes kræfter i form af en slangelignende drage.”
“Den nye identitet omfatter en ny og bredere flaske, et kontemporært label med metallic-look og et opdateret logo, der perfekt komplementerer de mere traditionelle indgraveringer i flaskens glas. Tilsammen håber vi, at det nye design skaber glæde og nysgerrighed hos såvel nye som eksisterende Highland Park-fans.”
Smagen er uændret – men nu får whiskyerne navne
Smagsprofilen på de tre prisvindende whiskyer – Highland Park 10, 12 og 18 – forbliver uændret. Kun emballagen skifter udtryk. Men hver whisky får som noget nyt tilføjet et navn for at give whiskyerne yderligere personlighed.
Navnene er inspireret af de ‘Ni Noble Dyder’ – et regelsæt som man levede efter i vikingesamfundet:
Highland Park 10 Year Old – Viking Scars Understreger vikingernes aftryk på Orkney-øerne
Highland Park 12 Year Old – Viking Pride Stolthed er en af de ni noble dyder
Highland Park 18 Year Old – Viking Honour Ære er en af de ni noble dyder
Den nye indpakning vil være at finde på hylderne verden over fra slutningen af april 2017.