Der bliver lagt stadig flere varer med det røde Ø-mærke i kurven hos danskerne. Det viser de nye detailtal fra Danmarks Statistik. Fra 2013 til 2014 er salget steget med 6 pct. og udgjorde 6,2 mia. kroner. Stigningen er et tegn på den optimisme, der præger den økologiske produktion lige nu, mener Landbrug & Fødevarer.
Danskerne ser mere på efter det røde Ø-mærke når de køber ind. Det viser tallene for detailsalget af økologiske fødevarer i 2014, som netop er kommet ud. Salget er steget med 6 pct. i omsætning, men med 8 pct. i mængder.
Salget af økologisk svinekød er steget med 35 pct. og for økologisk frugt og grønt er salgsværdien steget 15 pct.
En flot stigning der har været markedsdrevet, siger man hos Landbrug & Fødevarer.
-De nye tal bekræfter, de positive tegn, vi har set gennem længere tid, og viser at forbrugerne i stigende grad vælger økologiske fødevarer. Samtidig er det værd at bemærke, at tallene er fra 2014. Fra før de forskellige detailkæder i januar 2015 gik i gang med deres kampagner på økologi. Udviklingen har altså været i gang længe, siger Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.
Det er især de økologiske varianter af svinekød og citrusfrugter, bananer og æbler, der er steget markant.
–Der er nogle varegrupper som forbrugeren har taget hurtigere imod end andre. Men der er en konstant udvikling indenfor økologien. For et par år siden steg salget af økologisk kød meget langsomt, men nu buldrer det derudaf. Faktisk er vi tæt på at mangle økologisk kød i Danmark, siger Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.
I 2014 udgjorde økologiske varer 7,6 pct. af danskerne indkøb. Dermed har Danmark en flot førsteplads, som det sted i verden hvor økologiske varer udgør den største andel i indkøbskurven.
Landbrug & Fødevarer forventer at stigningen fortsætter.
-Vi tror på efterspørgslen vil forsætte med at stige og forventer en stigning i salget af økologiske varer på 5-10 pct. i 2015, siger Kirsten Lund Jensen.