Virtual reality (VR) er på vej til at indtage detailhandlen med de muligheder, den giver for at forbedre kunde- og købsoplevelserne. Især store, langvarige forbrugsgoder kan nyde godt af udviklingen, men også udlejnings- og ferieindustrien samt webbutikkerne har fået øjnene op for mulighederne. En af detailpionererne herhjemme er køkkenleverandøren Invita, der netop er ved at udrulle en VR-løsning i kædens 21 butikker over hele landet.
– Vores kunder får mulighed for ved hjælp af VR-briller at se deres nye køkken i en meget virkelighedstro version, hvor de samtidig kan få en god rumfornemmelse af køkkenet. Det kan gøre købsbeslutningen nemmere og til en bedre oplevelse, fordi beslutningsgrundlaget er langt bedre end tidligere, siger Helle Fyllgraf Holst, der er marketingdirektør hos Invita.
– Vi har hidtil i køkkenbranchen haft en udfordring med at vise et færdigt resultat til vores kunder, men det kommer vi meget tæt på med den nye løsning. Det er jo en stor beslutning at købe nyt køkken. For mange danskere er det måske første og eneste gang, de kommer til det, fortsætter hun.
Indhold skal understøtte køb
Ifølge Jarle Fink Kondrup, der arbejder med VR til detail- og oplevelsesbranchen for Innovation Labs kunder, er teknologien bag virtual reality i dag fuldt ud brugbar til at få den rette oplevelse, men detailbranchen skal nu lære at lave indhold virtuelt, så det understøtter beslutningsprocessen og købsoplevelsen med øget salg til følge.
– Det er endnu få detailforretninger, der har kastet sig ud i VR-mulighederne, men det er et spørgsmål om få år, før vi alle kommer til at bruge teknologien på daglig basis derhjemme, når vi skal inspireres til for eksempel at vælge det rette køkken. At store teknologiaktører som Facebook og Google allerede har integreret teknologien på deres platforme, plejer også at være en meget god indikator for succes og for en bredere udbredelse, siger han.
Ifølge Jarle Fink Kondrup er det især ved køb af store højinvolveringskøb som eksempelvis et køkken, at VR bidrager positivt til oplevelsen og kan give konkurrencefordele, hvis indholdet er målrettet og tænkt ind i en større forretningsmæssig sammenhæng.
Vigtigt beslutningsværktøj
Hos Invita er der store forhåbninger til de nye VR-muligheder, og sammen med andre initiativer på den digitale front og i butikken skal det være med til at skabe den ideelle kundeoplevelse.
– Formålet med de nye tiltag er at styrke kundevejledningen og præsentationen af vores godt tænkte løsninger for herigennem at fremme vores kunderelation, siger Helle Fyllgraf Holst.